Status studenta (lub brak) / pierwsza praca zagranicą

anmar1

Status studenta (lub brak) / pierwsza praca zagranicą

Postautor: anmar1 » 16 kwie 2015, o 14:24

Witam,

potrzebuję pomocy w rozwiązaniu pewnej kwestii.

Jestem studentką I roku studiów magisterskich. Do tej pory nigdy nie pracowałam na umowę o pracę, więc moje ubezpieczenia jest "podpięte" pod ubezpieczenie mamy.

W czerwcu chcę wyjechać do Hiszpanii i tam poszukać - legalnie - pracy. Chcę, żeby opodatkowanie moich dochodów odbywało się w Hiszpanii, aby mieć tam dostęp do darmowej opieki zdrowotnej. Pierwszym krokiem po przyjeździe będzie zameldowanie się na stałe w Hiszpanii (zapoznałam się już z procedurami), a następnie muszę wystąpić z prośbą o utworzenie mojego konta w Seguridad Social (czasem leży to w gestii pracodawcy, czasem pracodawca wymaga już numeru konta, żeby móc zatrudnić pracownika - stąd chciałabym załatwić to indywidualnie).
Planuję przenieść się tam na stałe, tak więc tam chcę odprowadzać wszelkie składki zdrowotne, emerytalne itp.

Teraz chciałabym zapytać o dwa przypadki:

1. Studia w tym momencie przerywam = statusu studenta już nie mam.
2. Na studiach biorę urlop dziekański i już w trakcie urlopu szukam pracy, jeśli ją znajdę, studia przerywam.

W tych dwóch przypadkach bardzo proszę o pomoc w określeniu następujących kwestii:

a) Czy przed wyjazdem w celu poszukiwania pracy muszę najpierw "odpiąć się" od ubezpieczenia mamy w ZUSie, czy też nastąpi to z automatu w momencie zatrudnienia w Hiszpanii?
b) Czy przed wyjazdem muszę zarejestrować się najpierw jako bezrobotna w Urzędzie Skarbowym w Polsce?
c) Czy muszę powiadomić jakiekolwiek instytucje w Polsce o fakcie zatrudnienia zagranicą w momencie jego uzyskania lub później? I jakie kroki należy wtedy podjąć?
d) Czy przed wyjazdem muszę zgłosić do odpowiedniej instytucji (ZUS?), że zmieniam adres zameldowania i w Polsce już nie mieszkam? Lub kiedy należy to zrobić?