Brak zapłaty za wykonaną usługę tłumaczeniową

olka0207
Posty: 1
Rejestracja: 11 kwie 2017, o 10:32

Brak zapłaty za wykonaną usługę tłumaczeniową

Postautor: olka0207 » 11 kwie 2017, o 10:58

Witam serdecznie,
chciałabym zasięgnąć porady na tym forum zanim postanowię co dalej.
Otóż dwa miesiące temu wykonywałam tłumaczenie dla jednej z instytucji państwowych (chodzi o konsulat RP z zagraniczną siedzibą).
Przesłano mi do tłumaczenia 10 stron tekstu - tłumaczenie wykonałam w terminie, a jako że prowadzę własną legalną działalność gospodarczą - wystawiłam zleceniodawcy fakturę.
Niestety, minęło blisko 6 tygodni - a wpłaty jak nie było tak nie ma. Postanowiłam napisać wiadomość e-mail do osoby zlecającej mi tłumaczenie.
Dowiedziałam się z lakonicznej odpowiedzi od tej osoby, iż wpłata została wstrzymana (a w zasadzie nie wiadomo czy w ogóle ją dostanę) gdyż dopatrzono się kilku rzeczy wymagających erraty.
Niestety, pomimo tego iż od razu po wysłaniu tłumaczenia prosiłam o natychmiastowy kontakt gdyby coś było do poprawki - nikt się ze mną wówczas nie skontaktował.
Co ciekawe, gdy w odpowiedzi na maila z wstrzymaniem zapłaty poprosiłam o konkrety, tzn. dokumenty z zaznaczonymi fragmentami do korekty - do tej pory takowych nie otrzymałam.
Moje pytanie jest takie: czy mogę dochodzić swoich praw poprzez wezwanie do zapłaty czy ewentualnie windykację?
Co prawda nie podpisywałam z tą instytucją umowy, ponieważ wcześniej tłumaczyłam dla podobnych podmiotów i nie było problemu.
Posiadam natomiast fakturę wystawioną zleceniodawcy przed blisko dwoma miesiącami więc uważam, że jest to wystarczający dowód na to, iż usługa została wykonana (posiadam też maile z poleceniem tłumaczenia czyli z jego zleceniem).
Nie jest to wielka kwota - raptem 60 funtów brytyjskich, ale chodzi o sam fakt.
Konsulat twierdzi, że nie zapłaci bo tłumaczenie ma wady. Powtarzam jednak, że przez blisko 2 miesiące nikt mnie o nich nie informował dopóki sama nie upomniałam się mailowo o przelew.

Wysyłać kontrahentowi wezwanie do zapłaty czy może gra nie jest warta świeczki?
I najważniejsze: czy kontrahent ma prawo wstrzymywać zapłatę dopatrując się rzekomych błędów po tak długim czasie od wykonania zlecenia?

Nadmieniam, iż tłumaczę nie od dziś i pierwszy raz spotkała mnie taka sytuacja - stąd moje wątpliwości.


Z góry dziękuję za pomoc!

adam-sroga
Posty: 6
Rejestracja: 21 kwie 2017, o 09:00

Re: Brak zapłaty za wykonaną usługę tłumaczeniową

Postautor: adam-sroga » 21 kwie 2017, o 09:23

Zasadne byłoby skierowanie wezwania do zapłaty. To, że nie podpisała Pani umowy w formie pisemnej, nie oznacza, że umowy nie ma, a korespondencja mailowa i faktura VAT (nie zakwestionowana) stanowią tego wystarczające dowody. Zamawiający oczywiście może zgłosić Pani zauważone wady i skorzystać z uprawnień z tytułu rękojmi (jak przy umowie sprzedaży), ale najwyraźniej do teraz tego nie uczynił. Ma obowiązek zapłaty wynagrodzenia.
Radca prawny Adam Sroga. adam-sroga@wp.pl

norbert760
Posty: 3
Rejestracja: 25 kwie 2017, o 15:42

Re: Brak zapłaty za wykonaną usługę tłumaczeniową

Postautor: norbert760 » 25 kwie 2017, o 15:58

polska to jednak jest chory kraj

sylwia8
Posty: 1
Rejestracja: 7 lis 2017, o 16:15

Re: Brak zapłaty za wykonaną usługę tłumaczeniową

Postautor: sylwia8 » 7 lis 2017, o 16:18

Witam,

Pewnie wielu z was zastanawiało się jak skutecznie odzyskać pieniądze zapłacone jako zaliczkę bądź za wykonaną usługę. Specjalizuję się w prawie obrotu wierzytelnościami. Oferuję windykację bez kosztów dla wierzyciela - prowizja jest płatna przez dłużnika. Poprowadzę każdą sprawę, zapraszam do kontaktu michal.saboks@op.pl

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości